Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Cara mengatasi masalah tidur, Insomnia


Tubuh mulai kurang segar, stamina menurun, aktiviti harian terbantut. Apakah punca kesukaran tidur, atau insomnia? Walaupun berasa mengantuk, tetapi masih tidak dapat melelapkan mata meskipun sudah membaca buku, menonton TV dan sebagainya. Walaupun gangguan ini bersifat sementara, tetapi ianya akan menjadi parah jika tidak diatasi. Setiap orang memerlukan masa tidur yang berbeza-beza. Ada yang perlukan 8 jam, atau 4 hingga 5 jam. Tetapi itu tidak mustahak. Apa yang lebih penting ialah kualiti tidur anda.

Lihat seterusnya...



Berita Terkini

15 waktu doa dikabulkan dan 16 tempat doa dikabulkan

Written By News Terkini on Monday, 3 December 2012 | 05:09

15 waktu doa dikabulkan dan 16 tempat doa dikabulkan
15 Waktu Doa Dikabulkan :-
  1. Malam Jumaat Atau
  2. Malam Hari Raya Aidil Fitri
  3. Malam Hari Raya Aidil Adha
  4. Malam 10 Muhamrram
  5. Malam Nisfu Sya’aban
  6. Malam ‘Lailatul Qadar’
  7. Malam Sepertiga Malam Yang Yang Akhir
  8. Ketika Hendak Berbuka
  9. Antara Azan Dan Iqamah
  10. Pada Waktu Khatib Duduk Antara Dua Khutbah
  11. Setelah Selesai Solat Fardhu
  12. Antara Zohor Dengan Asar
  13. Selepas Khatam Al-Quran
  14. Ketika Mula-Mula Turun Hujan Terutama Selepas Kemarau
  15. Setelah Melakukan Amal Soleh Dan Bersedekah Kepada Fakir Miskin
16 Tempat Doa Dikabulkan
  1. Ketika Melihat Kaa’bah
  2. Ditempat Melakukan Tawaf
  3. Disisi Multazam
  4. Dibawah Pancuran Emas
  5. Disisi Telaga Zamzam Ketika Tenggelam Matahari
  6. Dibelakang Makam Ibrahim
  7. Diatas Bukit Solat
  8. Diatas Bukit Marwah
  9. Ditempat Sa’i
  10. Di Arafah Terutama Selepas Asar Menjelang Matahari Hendak Masuk
  11. Di Muzdalifah
  12. Di Mina
  13. Disisi Jamrah Al-Ula
  14. Disisi Jamrah Al-Wusto
  15. Disisi Jamrah Al-’Aqabah
  16. Didalam Raudhah Masjid Nabawi (Madinah)
Sumber,
Blogammar.com

SHARE lah kawan2 untuk manfaat bersama..
05:09 | 0 comments

Cara mengatasi masalah tidur, Insomnia

Written By News Terkini on Tuesday, 27 November 2012 | 10:13





Tubuh mulai kurang segar, stamina menurun, aktiviti harian terbantut. Apakah punca kesukaran tidur, atau insomnia? Walaupun berasa mengantuk, tetapi masih tidak dapat melelapkan mata meskipun sudah membaca buku, menonton TV dan sebagainya. Walaupun gangguan ini bersifat sementara, tetapi ianya akan menjadi parah jika tidak diatasi. Setiap orang memerlukan masa tidur yang berbeza-beza. Ada yang perlukan 8 jam, atau 4 hingga 5 jam. Tetapi itu tidak mustahak. Apa yang lebih penting ialah kualiti tidur anda.

Insomnia boleh dikategorikan kepada TIGA kelas:
  1. Sukar memulakan tidur dan melelapkan mata.
  2. Jaga terlalu awal pagi dan tidak boleh tidur kembali.
  3. Kerap terbangun di tengah malam dan mengantuk di siang hari.
Punca-punca berlakunya masalah insomnia:
  1. Tekanan dirumah atau tempat kerja.
  2. Peribahan cara hidup, seperti berpindah ke rumah baru.
  3. Bilik yang sesak dengan ramai orang.
  4. Penyakit kerap buang air kecil, takut dan sebagainya.
  5. Pertambahan usia.
  6. Cemas dan tertekan.
Apakah kaedah mengatasi masalah insomnia ini:
  1. Usaha untuk tidur pada masa yang sama setiap malam.
  2. Pastikan tempat tidur nyaman dengan suhu yang sesuai.
  3. Jangan fikirkan masalah anda seharian, keluarkan masalah tersebut, dan keluarkan di sisi.
  4. Bersenam pada petang hari dan jangan bersenam sebelum tidur.
  5. Jauhi arak dan rokok.
  6. Hindari kebiasaan tidur siang.
  7. Jika masih sukar tidur, jangan paksa baring dan mencemaskan diri. Minum lah susu, membaca atau mendengar muzik lembut dan cuba tidur kembali.
  8. Jika tidak berkesan, hubungi doktor. 

Sumber, 
psikologizone.com


SHARE-SHARE, bantu kawan2 kita yg susah tidur malam. 
10:13 | 0 comments

[VIDEO] Anugerah Skrin 2012 TV3, Zizan dan Pierre Andre

Written By News Terkini on Monday, 12 November 2012 | 04:20


Pierre Andre mengejutkan para penonton, apabila di Anugerah Skrin, TV3 beliau membuat satu kenyataan yang sangat menyentuh hati ramai pihak dan mengingatkan kita kepada Allah. Antara petikan kenyataan Pierre Andre,
"Saya datang sini nak sampai satu perkara je, iaitu anugerah yang paling besar ialah Kalimah Lailahaillallah yang Allah kurniakan kepada kita semua. Peliharalah kalimah ini, Allahuakbar, Love Allah, Love Muhamamd."


Tak kurang juga ucapan Zizan yang secara bersenda-gurau mengingatkan kita semua tentang hukum menyentuh yang bukan Mahram. Di bawah disertakan sekali video tersebut.


Ucapan Zizan Anugerah Skrin 2012, TV3





Ucapan Pierre Andre Anugerah Skrin 2012, TV3




Pierre Andre juga pernah dilihat menghadiri Kuliyah Ustaz Azhar Idrus, gambar tersebut pernah dikongsikan oleh beberapa Fanpage Facebook. Sesiapa yang mempunyai gambar tersebut, boleh lah sumbangkan link di ruangan komen. Admin mengucapkan tahniah kepada Zizan dan Pierre Andre. Semoga ramai lagi artis yang berhijrah selepas ini.



SHARE-SHARE untuk manfaat bersama...
04:20 | 0 comments

Sekitar Majlis Perkahwinan Lee Chong Wei (9 gambar)



Bersiap untuk hari yang bahagia.

Photobucket

Tetamu kehormat dan VVIP



Pasangan mempelai


#01 Sekitar Resepsi Perkahwinan Lee Chong Wei - ROTIKAYA 



Amboi, sukanya dia..

#07 Sekitar Resepsi Perkahwinan Lee Chong Wei - ROTIKAYA 



MEWAH Giler..
Photobucket 
Photobucket 
Photobucket 





Di HARI persandingan.




Kenapa ada kerusi kat tengah-tengah tu..??



Owh, patut la... Tak malu



Siapa yang kahwin ni..? 


 Tahniah Admin ucapkan kepada pasangan pengantin Baru, Lee Chong Wei dan Wong Mew Choo.


 
Sumber gambar,
- Beautifulnara.com
- Rotikaya.com
- EraPasca.com



SHARE-SHARE la yer..


Sekitar Majlis Perkahwinan Lee Chong Wei
02:55 | 0 comments

[MENARIK] Siapakah Golongan Tabi'in?

Written By News Terkini on Wednesday, 7 November 2012 | 04:52

 

Kuliah Ustaz Nazmi Karim dimulakan dengan Asma’ul Husna.

Tabi’in ni ialah orang yang tak berjumpa dengan Nabi, hanya sempat berjumpa dengan sahabat-sahabat Nabi. Ada dua jenis tabi’in. Kibarut tabi’in ialah yang veteren-veteren, dapat jumpa sahabat besar. Sigharut tabi’in dapat jumpa anak-anak sahabat atau jumpa sahabat-sahabat yang masih kecil di zaman Nabi.

Sahabat pula ialah mereka-mereka yang memenuhi 3 syarat ini, iaitu pertama yang sempat bertemu dengan Nabi dalam keadaan jaga. Dalam mimpi tak aci ar.. Ko mimpi jumpa Nabi malam ni, dah ngaku sahabat Nabi tak boleh ar.. Kedua, mesti beriman. Kalau ko jumpa Nabi hari-hari, tapi ko menentang Nabi, lawan Nabi, tu bukan sahabat, tu wamangkuki waljambani namanya. Ketiga, mati dalam keadaan Islam. Pada zaman selepas kewafatan Nabi, berlaku pada Ubaidillah b Jahsyin, dia antara yang terawal peluk Islam. Dia pindah ke Ethiophia, kemudian dia tengok kat sana ramai orang Kristian. Lalu dia pun convert Kristian. Dia tidak tergolong dalam kategori sahabat.

Antara contoh para tabi’in ni antaranya ialah Imam Syafie, Imam Maliki, Hassan al-Basri, dan Nabi kata sebaik-baik tabi’in ialah Uwais.

Okey, nak cite pasal kisah Ulwah bin Az-zubair dan adik beradiknya. Dikisahkan di rukun yamani depan kaabah, ada 4 kanak-kanak awal remaja tengah bersembang, iaitu Abdullah bin Az-zubair, Mus’ab bin Az-zubair, Abdul Malik bin Marwan, dan Ulwah bin Az-Zubair. Tengah syok sembang punya sembang, salah seorang berkata “alang-alang dah ada depan kaabah ni, jom kita berdoa. Kan Nabi kata doa depan kaabah antara tempat afdhal”. Masing-masing dok pikir apa cita-cita mereka yang paling tinggi, supaya Allah makbulkan. Korang agak-agak diorang pikir apa? Success SPM? SPM, sijil pelajaran malaysia tu tak penting tuan-tuan. Yang penting tu ialah SPM, sijil padang mahsyar. Korang pass SPM, tak lega lagi, kena cari kerja, usaha macam-macam. Kalau pass paang mahsyar, lega hati tak terkata, masuk syurga.

Masing-masing duk pikir ape nak hajat pada Allah. Orang Arab zaman dulu ni cita-cita diorang memang tinggi giler. So, Abdullah pun doa “Ya Allah, aku bercita-cita untuk menguasai seluruh Hijjaz (semenanjung Arab) dan jadikan aku khalifah.”. Mus’ab pula berdoa “aku bercita-cita ingin menguasai Kuffah dan Basrah (ibu negara Islam yang hebat suatu ketika dulu) dan jadikan aku khalifah”. Abdul Malik bin Marwan pula doa “aku berdoa agar aku dapat menguasai seluruh dunia, dan jadikan aku khalifah”. Ulwah pula senyap sahaja dari tadi. Adik beradik dan kawannya bertanya, ko tak nak doa ke Ulwah? Nak kawen 4 ke, nak tender projek ke.

Ulwah berdoa tak lama selepas tu, “yang pertama, aku doakan semoga Allah berkatkan apa yang kamu semua minta berkaitan dunia, adapun aku, aku berdoa agar Allah jadikan aku orang yang alim, orang yang beramal dengan ilmu, dan aku mahu mengajar orang tentang al-quran dan hadis Nabi, nak ajarkan hukum-hakam agama, supaya aku berjaya mendapat redha serta rahmat Allah dan mengecapi syurga.”

Tuan-tuan, orang alim yang tak beramal dengan ilmu nya diriwayatkan akan masuk neraka lebih awal dari penyembah berhala, kira-kira 500 tahun sebelum penyembah berhala masuk. Ilmu yang tak diamal umpama kereta tak ada stereng. Dari hadis, ada 3 orang yang mula-mula masuk neraka, orang yang hafal al-quran. Aik? Kenapa orang hafal al-quran masuk neraka nih? Mula-mula skali plak tuh? Sebab dia hafal al-quran tapi tak amalkan dan sebab nak orang kata suara dia sedap. Lagi sape korang agak-agak? Pembunuh upahan? Penzina? No no noo.. orang alim yang banyak ilmu sebab nak orang pandang dia mulia, nak puja dia sebagai alimin, sebab nak popular. Ce teka plak sape orang ketiga? Lelaki yang pergi mana? Pergi hatyai? Pergi disko? No no nooo.. lelaki yang pergi berjihad, tapi sebab nak orang cakap dia berani dan hebat dan gagah. Perhatikan semua sebab-sebab tu adalah kerana tidak ikhlas. Kan? Dalam riwayat lain kata, orang keempat ialah orang kaya yang bersedekah ke jalan Allah sebab nak orang puji dia pemurah dan baik hati.

Cite pasal jihad ni, aku (ustaz Nazmi) nak sentuh sikit, orang-orang yang kata orang yang nak pergi berjihad ni sebagai terrorist, ko siap la kat akhirat nanti. Siape-siape yang tulis dalam Utusan Meloya tu dan kata mereka-mereka yang nak pergi jihad kat Syria ni sebagai terrorist, memainkan hudud dud dud, ko tunggu la balasan kat akhirat nanti untuk ko sebab ko dah mensyirikkan Allah. See you in hell.

Sambung. Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun. Mereka pun dah besar, dewasa. Ditakdirkan, Allah kabulkan doa-doa mereka. Yazid, anak Muawiyah mati, orang ramai angkat dan bai’ah Abdullah bin Az-zubair jadi khalifah, kuasai semenanjung Arab, Mesir, Yaman, Iraq. Abdullah dan Yazid dulu tak geng, mereka bersengketa. Jadinya, kumpulan yang sokong Yazid tak puas hati. Lalu terjadilah peperangan dan Abdullah mati dibunuh di Rukun Yamani, tempat dia berdoa dulu.

Kemudian adiknya naik, Mus’ab Az-zubair. Masa kecik diorang berempat ni berkawan. Tapi dah besar, Mus’ab dah tak geng dengan Abdul Malik bin Marwan sebab Abdul Malik ni geng Yazid. Mus’ab dah tentulah sokong abang dia. Berlaku lagi peperangan. Mus’ab mati dibunuh. Allah makbulkan pulak doa Abdul Malik dan jadilah dia khalifah yang namanya hebat. Khalifah yang amat dihormati oleh seluruh timur tengah, eropah, dan afrika masa tu.

Ulwah pula, haa.. ni yang pelik pengarang kitab ni. Pengarang ni ikut suka nak cerita macam mana. Skarang ni baru nak cerita sejarah hidup Ulwah dari awal. Ulwah dilahirkan pada tahun pertama kekhalifahan Umar al-Khattab. Ayah Uiwah ni, Az-zubair bin Al-Awwam, mendapat gelaran hawariyyu (bodyguard Nabi). Sangat setia pada Nabi. Az-Zubair ni orang pertama yang hunus pedang apabila ada orang hina Nabi masa umat Islam masih takut-takut dan berselindung lagi di Mekah, masa Islam masih senyap-senyap lagi. Agak-agak korang, dia hunus pedang tu masa umur dia berapa? 25? 18? 17? Heh. Masa tu dia berumur 12 tahun. Sangat-sangat berani. Beliau adalah salah seorang dari 10 sahabat yang dijanjikan syurga oleh Nabi.

Mak kepada Ulwah, yakni isteri Az-zubair pula ialah Asma’ binti Abu Bakar. Anak saidina Abu Bakar. Sape Asma’ ni? Orang Islam pertama yang kena lempang dengan Abu Jahal, sebab tak bocorkan rahsia di mana Abu Bakar dan Nabi bersembunyi. Atuk Ulwah sape? Abu Bakar aar.. Mak Abu Bakar, Saufiyah binti Abdul Mutalib, makcik Nabi. Makcik Ulwah, iaitu adik Asma’, ialah Aisyah r.a. Jadi, keluarga Ulwah ni memang orang-orang yang rapat dengan Nabi. Orang-orang yang beriman sesangat.

Lalu Ulwah mula belajar bersungguh-sungguh dalam tempoh dia membesar. Dulu aku belajar kat Syria, awek sane lawa-lawa giler.. giler pun tak camtu. Aku muda-muda masa tu, memang reengg reenng reenng arr.. tapi mak tak bagi kahwin. Redha je lah. Okeh, sambung balik. Ulwah belajar dengan sahabat-sahabat Nabi yang masih hidup. Dia jumpa siapa sahaja yang boleh memberikan ilmu kepadanya.

Nak cite sikit, Imam Syafie masa nak belajar dengan Imam Malik, hebatnya Imam Malik ni sampai orang kata, kalau selagi Imam Malik masih ada di Madinah, takde orang berani nak keluarkan fatwa. Ilmunya paling tinggi di Madinah waktu tu. Teramat alim. Imam Syafie masa nak belajar dengan Imam Malik tu, Imam Syafie dah jadi alim dah pun, dah keluarkan fatwa, dan jadi mufti, tapi tak pernah rasa dah cukup ilmu,masih nak belajar.

Sebabnya Imam Malik dihormati camtu, al-kisah ada seorang wanita Madinah mati, ade lah seorang wanita ni memandikan jenazah wanita tu. Aku rasa korang akan kata cite aku ni tak logik, tapi aku pedulik hape korang nak kata logik ke tak logik. Si pemandi jenazah tu masa mandikan area kemaluan jenazah tu, kena lah masukkan tangan untuk bersihkan najis jenazah kan. Terdetik dalam hati dia “kalau kemaluan kau macam ni, memang perangai ko...” kiranya macam dia tuduh jenazah wanita tu pernah berzina, dia cakap dalam hati. Tiba-tiba, tangan dia kena kepit dengan kemaluan jenazah tu. Tak boleh dikeluarkan. Dia jerit minta tolong. Orang-orang berkumpul. Semua orang bagi fatwa, suruh potong kemaluan jenazah tu, aiisshh.. Mana boleh menyeksa mayat. Ada plak fatwa potong je tangan wanita tu, aiiisshh.. Ko jangan wat giler.. last-last, mereka tanya pada Imam Malik, Imam Malik kata sebat wanita pemandi jenazah tu dengan 80 sebatan. Kiranya hukuman qazaf la. Elok je lepas 80 kali sebatan, terus boleh keluar tangan pompuan tu. Dari situlah orang mula respek Imam Malik sesangat.

Imam Syafie jumpa Imam Malik, ketuk-ketuk rumah, bibik Imam Malik keluar. Bibik tu kata, Imam Malik nak berehat. Datang hari lain la. Imam Syafie bagi surat yang diberi pemerintah Madinah kepada Imam Malik agar Imam Malik mendidik dan beri tunjuk ajar kepada Imam Syafie. Masa tu Imam Malik pun keluar dan baca surat tu, dan dibuang surat tu dan berkata sejak bila nak menuntut ilmu kena guna kuasa pemerintah? Terkena kejap Imam Syafie. Pastu Imam Syafie pun kenalkan diri siapa dia dan apa keturunannya, susur galur keluarganya, kemudian barulah Imam Malik terima sebagai murid.

Nabi suruh kita dengan menyeru kita, jadilah orang yang alim, kalau berusaha ke arah itu, pasti jadi alim. Nak jadi alim ni bukan senang. Susah bro. Jika tak mampu, jadilah seorang mutta’alim iaitu orang yang menuntut ilmu, yang pergi kuliah bawa kitab, atau bawa buku dan catat, kalau tak mampu jugak, jadilah orang yang mendengar ilmu, macam korang-korang ni semua la, dengar sampai ternganga mulut. Kalau tak mampu jugak, jadilah orang keempat, iaitu orang yang suka pada ilmu.

Akhir sekali Nabi kata, jangan jadi golongan yang kelima, iaitu orang yang benci, menyampah pada ilmu. Dah la tak dengar, halang pulak ceramah tu. Rosak hidup, takde berkat. Tak percaya, tunggu la ko mati, baru tau azab dia. Korang tau tak, bulan lepas, Ustaz Azhar Idrus tu nak buat kuliah kat sebuah masjid besar kat Melaka. Dah bagi surat kat Menteri Besar. Last-last minit kena batal. Menteri Besar kata, boleh teruskan program tu, tapi dengan ustaz diorang. Hek eleh.. mane la ade orang nak pegi dengar. Kesian aku tengok penganjur yang dah pasang banner bersepah-sepah, setting itu ini. Akhirnya, pindah ke masjid yang tak berapa besar, kat dalam kampung. Ni lah puak-puak yang menghalang kuliah agama, puak-puak mangkuk hayun. Balasannya kompem neraka.

Kita bersambung kisah Ulwah ni di bulan depan di Masjid ini, insyaAllah..

Eh, ada soalan. “zaman dulu orang beriman bai’ah pada Nabi, sekarang kita nak bai’ah pada siapa?” jawapannye, korang bai’ah pada kumpulan yang istiqamah memperjuangkan Islam dari dulu sampai sekarang tak henti-henti. Tau tak sape? Tau tak kumpulan ape? Tak tau? Korang duduk mane ni? Haish.. nak kena aku cakap jugak. Parti Islam Semalaysia. Nabi berkata, ulama dari kalangan orang beriman tidak akan sepakat melainkan atas perkara yang benar. Korang nampak ulama kat malaysia ni banyak dan ramai kat belah mana? Haku rasa semua ulama kat Malaysia ni sokong perjuangan PAS. So, pandai-pandai lah korang pikir. - 


Sumber,
Facebook PAGE Ustaz Nazmi Karim (Original)



SHARE untuk manfaat bersama..
04:52 | 0 comments

[PENGAJARAN] KISAH 500 Meter dari 7Eleven

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/7eleven_malaysia.jpg

Suatu malam 500 meter dari 7-Eleven. Kelihatan dua gadis tengah berbicara. Situasi nampak tegang.

Anis: "Kenapa Tuhan tak ambil je nyawa aku! Biarlah aku mati dilanggar keretapi dari terseksa hati begini. Sampai hati bf sendiri curang depan mata dengan awek lain! Siap pegang tangan lagi! Aku tengok sendiri kegiatan tidak bermoral beliau ittewww!"

Farah: "Astaghfirullahaladzim. Istighfar Anis. Di

a bf je. Bukan suami. Lantaklah dia nak buat apa. Nanti dia dapatlah balasannya tu. Suami yang baik, dia ada ciri-ciri setia. Ko patut bersyukur Allah dah tunjuk awal-awal dia tu tak layak jadi suami."

Anis: "Tapi aku sayang dia dowh!"

Farah: "Tu bukan sayang kalau sampai nak mati. Sayang bukan boleh bawak sampai mati pun. Ilmu bermanfaat, sedekah jariah dan anak-anak yang soleh solehah. Itu je yang boleh."

Anis: "Argh. Boleh tak kalo tak bagi tazkirah time-time aku memerlukan macam ni?! Stress tahu tak!"

Farah: "Iya, maafkan aku. Cuma aku nak bagitau ko, Rasulullah SAW ada pesan jangan sesekali mendoakan sesuatu yang tidak baik pada diri sendiri, anak-anak atau harta kita. Kerana apabila doa itu diucapkan tepat pada waktu Allah sedang menerima doa, maka dikabulkan doa itu."

Pang! Penampar hingga di muka Farah.

Anis: "Ohh! Maksudnya, ko nak aku mampus la ni! Aku tengah panas ni. Asyik nak tazkirah je. Aku cari BFF lain je lah! Kita putus kawan! Ko pun sama, suka kat BF aku gak sebab dia ensem kan?! Aku tahu ko pernah hantar mesej dekat dia dulu! Ko pun sama je jahat!(emo)"

Farah: "Anis!"

Anis terus berlari meninggalkan Farah. Berlari dan terus berlari. Sampai di gate keretapi yang ditutup, dia teruskan juga larian. Semboyan keretapi kuat berbunyi.

Suasana bingit seketika. Hanya kedengaran bunyi bising roda keretapi bergesel-gesel berat dengan landasan besi. Hingga akhirnya keretapi tersebut sampai di stesennya.

Kelihatan tangan manusia berada di tengah-tengah landasan. Dua kaki lagi tercampak beberapa puluh meter dari landasan.

Mungkin mereka tidak sedar, tatkala kata-kata persis doa tadi diucapkan, waktu itu baru sahaja selesai azan Isyak. Belum pun dilaungkan Iqamah. Doa antara azan dan iqamah tidak akan tertolak.

TAMBAHAN:

Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah engkau berdoa buruk atas dirimu, jangan berdoa buruk atas anakmu, jangan berdoa buruk atas pembantumu, jangan berdoa buruk atas hartamu, kerana apabila lantunan doamu tepat pada saat yang dikabulkan Allah dan pada saat engkau meminta sesuatu permintaan, Allah akan mengabulkannya. 
(H.R. Muslim)

Sabda Nabi s.a.w “ Tidaklah ditolak doa diantara azan dan iqamah .” 

( HR Al-Tirmizi dianggap sebagai sahih oleh Al-Albani dalam Sahih Al-Jami )

Sumber,
FaceBook Pelukis Kartun Dakwah


Cuba fikir balik,
Mati lagi baik?? Mane ko tau? Ko pernah mati ke? Ko tau tak bila mati, kita akan berdepan dgn Malaikat Maut yg sangat menyeramkan, kemudian berdepan dgn malaikan Munkar dan Nakir yg sangat menakutkan.. Kalau ko tak percaya, cuba mati dulu, jgn menyesal..

SHARE-SHARE untuk manfaat bersama...
03:24 | 0 comments

Kisah Nabi Musa A.S. mencari Jirannya di Syurga

Written By News Terkini on Tuesday, 6 November 2012 | 05:26


 
Gambar: Bukit Tursina yang terletak di Mesir


Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah s.w.t. Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah s.w.t.. Nabi Musa sering bertanya dan Allah s.w.t. akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.

Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah s.w.t.. "Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?". Allah s.w.t pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu. Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. "Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula ke bilik. Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. "Wahai saudara! Apa agama kamu?". "Aku agama Tauhid", jawab pemuda itu iaitu agama Islam. "Habis, mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.

"Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah s.w.t. telah menukarkan rupa mereka menjadi babi yang hodoh rupanya. Soal dosa mereka dengan Allah s.w.t. itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah s.w.t.. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menjadi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.", sambungnya.

"Setiap hari aku berdoa kepada Allah s.w.t. agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah s.w.t. menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah s.w.t. masih belum memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi. Maka ketika itu juga Allah s.w.t. menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."

Allah s.w.t. juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga." Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti babi. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa. Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah s.w.t. supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah s.w.t. Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.


Sumber,
http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/himpunankisahteladan2.htm


SHARE-SHARE la yer..
05:26 | 0 comments

[HUJJAH] Hukum alat muzik bertali dan bertiup

Written By News Terkini on Sunday, 4 November 2012 | 18:21

http://pusatmuzikreco.com.my/images/classical%20guitar.jpg

Terdapat DUA Khilaf Ulama' iaitu HARAM dan HARUS.


Jangan kita bertelagah dalam hal yang khilaf. Kita kena berlapang dada. Kecuali dalam bab yang tiada khilaf, barulah ktia boleh bertegas, contohnya Arak itu haram, tiada khilaf.

Sebahagian Ulama' ambil Nas dari hadis, sebahagian yg lain ambil Nas dari Al-Quran..


Hujjah yang HARAM:

Antara alat muzik yang sering digunakan dalam mendendangkan sesebuah nyanyian ialah gitar. Namun, penggunaan alat muzik berkenaan atau bertali dan seumpamanya menjadi perselisihan pendapat ulama sejak dulu lagi. Antara mereka ada yang mengharuskan dan ada pula yang mengHARAMkannya berdasarkan hujah masing-masing. Bagi golongan ulama yang mengharamkan alat muzik berkenaan, hujah mereka bersandarkan kepada sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; "Sesungguhnya Allah mengutuskan aku sebagai rahmat dan petunjuk kepada sekalian alam. Dia memerintahkan aku menghapuskan al-Mazamir (alat muzik yang ditiup seperti seruling) dan al-kabarat (gambus dan alat muzik bertali) serta berhala yang disembah di zaman jahiliyyah." (Hadith riwayat Ahmad)

Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa pengharaman alat muzik bertali dan ditiup dengan mulut kerana ia menjadi simbol kepada golongan peminum arak pada masa itu. Oleh itu, alat muzik berkenaan diharamkan berikutan pengharaman arak dengan tiga sebab. Pertama, peminum arak lebih bernafsu seronok apabila mendengar muzik itu. Kedua, mereka yang berhenti minum arak akan mengingati semula kenangan ketika minum arak dan boleh membangkitkan rasa rindu untuk mengulangi tabiat lama. Ketiga, berhimpun dan berkumpul mendengar hiburan dan muzik adalah kebiasaan perbuatan orang fasik. Pengharaman itu berdasarkan kepada tegahan Rasulullah SAW yang melarang umat Islam menyerupai sesuatu golongan yang negatif (melakukan perkara dilarang) kerana dia akan dianggap sebahagian daripada golongan itu.


Hujjah yang HARUS:

Golongan ulama yang mengHARUSkan penggunaan alat muzik pula, berpendapat bahawa setiap sesuatu perkara hukum asalnya adalah harus. Ia berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah 2:29 yang bermaksud "Dialah Allah yang menciptakan untuk kamu setiap sesuatu yang ada di bumi." Oleh itu, pengharamannya bukan disebabkan oleh zat alat muzik berkenaan yang bertali, kerana ia menghasilkan bunyi yang baik dan menyeronokkan. Mengikut rumusan yang diperoleh melalui sumber hukum membuktikan bahawa semua perkara yang baik adalah halal, kecuali jika ia membawa kerosakan kepada manusia. Firman Allah surah al-A'raf :32 yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad); Siapakah yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-Nya, dan demikian juga benda yang baik lagi halal daripada rezeki yang dikurniakan-Nya?


Kedua-dua khilaf tersebut boleh diamalkan. Wallahua'alam~

*Dari Soal Jawab Berita Harian.


Sebar-sebar kan.. =SHARE=
18:21 | 0 comments

[VIDEO] Anaconda Hamil mati digilis di jalan raya

 




Video ini telah diupload pada Awal tahun 2012 di Youtube. Ia menunjukkan seekor ular besar spesis Anaconda yang mati digilis oleh kenderaan dalam keadaan hamil. Anak-anak ular tersebut mati terburai sama dengan ibunya.

Jika anda jenis hati lembut dan halus ibarat kapas, Admin nasihatkan tidak menonton video ini. Ular ini dikenalpasti sebagai Anaconda kerana ianya beranak dan bukan bertelur. Anaconda adalah  haiwan jenis Ovovivipar. Video selanjutnya menunjukkan bagaimana Spesis Anaconda melahirkan anak-anaknya.

Video Anaconda digilis (Abaikan muzik background)




Video National Geographic Anaconda melahirkan anak





Sumber,
www.Melayukini.net
www.Greenboc.blogspot.com


Share-share la ye... :-)
04:47 | 2 comments

Sekitar perkahwinan Farid Kamil dan Diana Danielle (11 Gambar)

Written By News Terkini on Friday, 2 November 2012 | 23:44

TAHNIAH Admin ucapkan kepada Pengantin Baru, Faril Kamil dan Diana Danielle. Barakallah.

Dengan sekali lafaz, pelakon popular Diana Danielle Danny Beeson, 21 bersama pasangannya, Farid Kamil bin Dato’ Dr. Zahari, 31 sah menjadi pasangan suami isteri dalam sebuah majlis pernikahan yang berlangsung di Hotel Flamingo By The Lake Ampang tepat jam 9.15 pagi tadi. Pasangan ini telah diijabkabulkan oleh Ybhg. Uztaz Haji Daim Bin Jajuli (Pegawai Tadbir Agama/ Pendaftar Kanan Daerah Gombak) dengan mas kahwin berjumlah RM 10,000.

23:44 | 8 comments

Akhbar Tempatan

Berita Semasa

Harian Metro Online

Malaysiakini

Malaysian Digest

Buletin Online

Utara Online

Free Malaysia Today

Aduan Rakyat

Aduan Rakyat Online