Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Cara mengatasi masalah tidur, Insomnia


Tubuh mulai kurang segar, stamina menurun, aktiviti harian terbantut. Apakah punca kesukaran tidur, atau insomnia? Walaupun berasa mengantuk, tetapi masih tidak dapat melelapkan mata meskipun sudah membaca buku, menonton TV dan sebagainya. Walaupun gangguan ini bersifat sementara, tetapi ianya akan menjadi parah jika tidak diatasi. Setiap orang memerlukan masa tidur yang berbeza-beza. Ada yang perlukan 8 jam, atau 4 hingga 5 jam. Tetapi itu tidak mustahak. Apa yang lebih penting ialah kualiti tidur anda.

Lihat seterusnya...



Berita Terkini

[HUJJAH] Hukum alat muzik bertali dan bertiup

Written By News Terkini on Sunday 4 November 2012 | 18:21

http://pusatmuzikreco.com.my/images/classical%20guitar.jpg

Terdapat DUA Khilaf Ulama' iaitu HARAM dan HARUS.


Jangan kita bertelagah dalam hal yang khilaf. Kita kena berlapang dada. Kecuali dalam bab yang tiada khilaf, barulah ktia boleh bertegas, contohnya Arak itu haram, tiada khilaf.

Sebahagian Ulama' ambil Nas dari hadis, sebahagian yg lain ambil Nas dari Al-Quran..


Hujjah yang HARAM:

Antara alat muzik yang sering digunakan dalam mendendangkan sesebuah nyanyian ialah gitar. Namun, penggunaan alat muzik berkenaan atau bertali dan seumpamanya menjadi perselisihan pendapat ulama sejak dulu lagi. Antara mereka ada yang mengharuskan dan ada pula yang mengHARAMkannya berdasarkan hujah masing-masing. Bagi golongan ulama yang mengharamkan alat muzik berkenaan, hujah mereka bersandarkan kepada sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; "Sesungguhnya Allah mengutuskan aku sebagai rahmat dan petunjuk kepada sekalian alam. Dia memerintahkan aku menghapuskan al-Mazamir (alat muzik yang ditiup seperti seruling) dan al-kabarat (gambus dan alat muzik bertali) serta berhala yang disembah di zaman jahiliyyah." (Hadith riwayat Ahmad)

Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa pengharaman alat muzik bertali dan ditiup dengan mulut kerana ia menjadi simbol kepada golongan peminum arak pada masa itu. Oleh itu, alat muzik berkenaan diharamkan berikutan pengharaman arak dengan tiga sebab. Pertama, peminum arak lebih bernafsu seronok apabila mendengar muzik itu. Kedua, mereka yang berhenti minum arak akan mengingati semula kenangan ketika minum arak dan boleh membangkitkan rasa rindu untuk mengulangi tabiat lama. Ketiga, berhimpun dan berkumpul mendengar hiburan dan muzik adalah kebiasaan perbuatan orang fasik. Pengharaman itu berdasarkan kepada tegahan Rasulullah SAW yang melarang umat Islam menyerupai sesuatu golongan yang negatif (melakukan perkara dilarang) kerana dia akan dianggap sebahagian daripada golongan itu.


Hujjah yang HARUS:

Golongan ulama yang mengHARUSkan penggunaan alat muzik pula, berpendapat bahawa setiap sesuatu perkara hukum asalnya adalah harus. Ia berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah 2:29 yang bermaksud "Dialah Allah yang menciptakan untuk kamu setiap sesuatu yang ada di bumi." Oleh itu, pengharamannya bukan disebabkan oleh zat alat muzik berkenaan yang bertali, kerana ia menghasilkan bunyi yang baik dan menyeronokkan. Mengikut rumusan yang diperoleh melalui sumber hukum membuktikan bahawa semua perkara yang baik adalah halal, kecuali jika ia membawa kerosakan kepada manusia. Firman Allah surah al-A'raf :32 yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad); Siapakah yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-Nya, dan demikian juga benda yang baik lagi halal daripada rezeki yang dikurniakan-Nya?


Kedua-dua khilaf tersebut boleh diamalkan. Wallahua'alam~

*Dari Soal Jawab Berita Harian.


Sebar-sebar kan.. =SHARE=

0 comments:

Post a Comment